Do not «do-re-mi-fa-so-lize»!

Still aus Dsiga Vertovs audio-revolutionärem Revolutionsfilm “Enthusiasmus (Donbass-Sinfonie)”

Dsiga Vertov: “Enthusiasmus (Donbass-Sinfonie)” aus dem Jahr 1930.
(Originaltitel: Энтузиазм: Симфония Донбасса). Quelle: Youtube

According to Dsiga Vertov, “everything which is not ‘sharp’ or ‘flat’, in a word, everything which does not ‘do-re-mi-fa-so-lize’ was unconditionally labelled ‘cacophony’ by the critics”. Der Film war in vieler Hinsicht revolutionär; u.a. wurde zum ersten Mal “bewegter Ton” aufgezeichnet: [Vertov] “…commissioned the construction of the world’s first-ever mobile «sound recording station» (Vertov believed that the microphone should be able also to «walk» and «run»). Once built, Vertov launched what he called an «assault on sounds» in the Ukrainian industrial complex of the Combass coal mines. This was not only «cerebral» but also «muscular» work, since the equipment weighed about 2800 pounds and there were no available means of transport”.
Zitate aus dem Booklet zur Doppel-CD: Baku: Symphony of Sirens. Sound Experiments in the Soviet Avant Garde: Original Documents and Reconstructions of 72 Key Works of Music, Poetry and Agitprop from Russian Avantgardes (1908-1942), von Miguel Molina Alarcon, S. 45.

Das Donbass war und ist von grosser wirtschaftlicher und symbolischer Bedeutung. Bis zum deutschen Überfall im zweiten Weltkrieg war das Donbass das wichtigste Kohleabbaugebiet der Sowjetunion. Seit April 2014 sind Teile des Donezbeckens Schauplatz des Krieges zwischen ukrainischen Truppen und prorussischen Separatisten. Am 21. Februar 2022 erkannte Putin die Volksrepubliken Luhansk und Donezk als unabhängige Staaten an, und die Staatsduma ratifizierte diese Anerkennung einen Tag später. Am 24. Februar 2022 erfolgte Russlands Überfall auf die Ukraine mit der Begründung, die neuen Republiken vor ukrainischen Übergriffen zu schützen (Quelle: https://de.wikipedia.org/wiki/Donezbecken).

×