Prof. Dr. Julia Rausenberger
Prof. Dr. Julia Rausenberger
Activities at the FHNW
- Joint-Head of Further Education School of Life Sciences
- Lecturer in mathematics
- Lecturer, CAS University Didactics FHNW
Research
- Mathematical modeling and simulation in life sciences
- Agile and self-directed teaching and learning
- Use of visualization and digital tools for teaching, learning and assessment
- Integration of applications in teaching mathematics / contextualization of mathematics in life sciences
- Higher education didactic issues in the field of application-oriented mathematics education at universities of applied sciences
Profile
- since 09/2023: Joint-Head of Further Education, HLS FHNW
- 04/2020: Professor for applied mathematics in life sciences, HLS FHNW
- 09/2014-08/2020: coordinator for students projects, HLS FHNW
- 09/2010-03/2020: Lecturer in mathematics, HLS FHNW
- 11/2017-04/2018: Industry Project: "Digital teaching/learning materials in applied statistics", AICOS Technologies AG, Allschwil
- 02/2013 - 08/2016: Representative for equality and diversity, HLS FHNW
Education and training:
- 2014-2015: University didactics at the University of Basel
- 2010: Post-Doc at the Department of Biosystems Science and Engineering (D-BSSE) at ETH Zurich, Basel
- 2005-2010: PhD (Dr. rer. nat.) at the University of Freiburg im Breisgau
- 2002-2003: Study abroad at the Scuola Normale Superiore, Pisa
- 1999-2005: Mathematics with specialization in biomathematics, Universities of Münster and Tübingen
- Friedhoff, L., Roth, J., & Rausenberger, J. (2023). How Do Students Use Basic Aspects Of Functions When Learning Mathematics In A Chemistry Context? European Society for Engineering Education (SEFI). DOI: 10.21427/NZT4-4620
- Mülken O, Friedhoff L, Kramer F, Pude F, Rausenberger J (2023) Didaktisch sinnvolle Online-Prüfungen in der Mathematik-Grundausbildung an Fachhochschulen. In Forum Neue Medien in der Lehre (fnma), ISSN 2410-5244, S. 33-7
- Friedhoff, L., Roth, J. & Rausenberger, J. (2023). Grundvorstellungen in der anwendungsbezogenen Mathematikbildung der Studieneingangsphase. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. Münster: WTM Verlag. 1422. DOI
- Rausenberger J, Gilgen L (2023) Nachhaltigkeit im Blick – durch gelungene Wissenskommunikation andere inspirieren. In Frye S, Haertel T, Kammasch G (Hrsg) Technische Bildung für eine nachhaltige Entwicklung – Wege zu technischer Bildung. ISBN 978-3-9818728-6-6, S. 293-8
- Mülken O, Pude F, Friedhoff L, Rausenberger J (2022) Enhancing Learning Outcomes in STEM E-Assessment in Higher Education by Didactic Adjustments. Proceedings of the 10th International Scientific and Expert conference TEAM 2022, ISSN 1847-9065, S. 389-92
- Hölscher M, Weston A, Mülken, O, Bock S, Rausenberger J (2022) Aspekte und Kriterien erfolgreicher binationaler Zusammenarbeit im Bereich Tutor/innenqualifizierung. In Kammasch G Keil S, Winkler D (Hrsg.) Produktions- und Dienstleitungsstrukturen der Zukunft im Fokus – Wege zu technischer Bildung. ISBN 978-3-9818728-5-9, S. 141-7
- Rausenberger J, Mülken O (2021) Elemente agiler Hochschuldidaktik im Einsatz in der virtuellen Präsenzlehre. Blog-Gastbeitrag auf hochschuldidaktik online
- Rausenberger J, Gilgen L, Mülken O, Feiler S, Burkhard R, Erb N, Luther A, Hölscher M, Bock S, Pude F (2021) How to Strengthen Today’s Math Skills of Tomorrow’s Engineers – Practical Experiences with Agile Approaches to Innovative University Math Lectures. In S. Hloch et al. (Eds.): Proceedings of the International Conference on Manufacturing Engineering and Materials 2021, LNME, pp. 3–11, Springer Verlag. DOI
- Rausenberger J (2019) Refreshing Mathematics – Einsatz agiler Arbeitsweisen für den Studieneinstieg. Helix 2, Forum agil lernen und lehren, Herausgeber: H. Bayer, ISBN: 978-3-75024-713-0
- Rausenberger J (2016) Modellierung als Grundlage für eine lernförderliche Gestaltung
von Lehrveranstaltungen. WTM-Verlag Münster; ISBN:978-3-95987-018-4 - Wedler J, Weston A, Rausenberger J, Butterweck V (2016) In vitro modulation of inflammatory target gene expression by a polyphenol-enriched fraction of rose oil distillation waste water. Fitoterapia, 114, 56-62; [PubMed]
- Rausenberger J, Schäfer E, Timmer J, Hiltbrunnter A, Fleck C (2012) Evolutionäre Anpassung ans Schattendasein. / Evolutionary adaption to living in the shade. In Magazin systembiologie.de, 12-7, [Link dt], [Link en]
- Rausenberger J, Tscheuschler A, Nordmeier W, Wüst F, Timmer J, Schäfer E, Fleck C, Hiltbrunnter A (2011) Photoconversion and nuclear trafficking cycles determine Phytochrome A`s response profile to far-red light. Cell, 146(5):813; [PubMed]
- Schmidt JK, Riedele C, Regestein L, Rausenberger J, Reichl U (2011) A novel concept combining experimental and mathematical analysis for the identification of unknown interspecies effects in a mixed culture. Biotechnol Bioeng, 108(8):1900; [PubMed]
- Rausenberger J, Hussong A, Kircher S, Kirchenbauer D, Timmer J, Nagy F, Schäfer E, Fleck C (2010) An integrative model for phytochrome B mediated photomorphogenesis: from protein dynamics to physiology. PLoS One, 5(5): e10721; [PubMed]
- Rausenberger J, Fleck C, Timmer J, Kollmann M (2009) Signatures of Gene Expression Noise. Prog Biophys Molec Biol, 100:57; [PubMed]
- Rausenberger J, Kollmann M (2008) Quantifying Cell-to-Cell Variations in Gene Expression. Biophys J, 95:4523; [PubMed]
- Heßeler J, Schmidt JK, Reichl U, Flockerzi D (2006) Coexistence in the chemostat as a result of metabolic by-products. J Math Biol, 53(4):556; [PubMed]
- 2019: Preis der Lehre Hochschule für Life Sciences FHNW
- 2017: Preis der Lehre Hochschule für Life Sciences FHNW
- Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM)
- Schweizerische Mathematische Gesellschaft (SMG)
- Deutsche Mathematiker-Vereinigung (DMV)
- LinkedIn
Contact
- Prof. Dr. Julia Rausenberger
- Co-Head of Education
- Telephone
- +41 61 228 56 58 (direct)
- anVsaWEucmF1c2VuYmVyZ2VyQGZobncuY2g=
- School of Life Sciences FHNW
Hofackerstrasse 30
4132 Muttenz
FHNW School of Life Sciences
FHNW University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland
School of Life Sciences
Hofackerstrasse 30
CH - 4132 Muttenz
More information about the location