Leiter Professur für Bildung im Kontext von Schule und Gesellschaft
Tätigkeit an der Pädagogischen Hochschule FHNW
- Leiter Professur für Bildung im Kontext von Schule und Gesellschaft (BKSG), Institut Sekundarstufe I und II
- Mitglied der Institutsleitung Sekundarstufe I und II
- Mitglied der Institutsversammlung des IBW
- Mitglied der Hochschulleitungskonferenz der PH FHNW
Forschungsschwerpunkte
- Berufs- und Ausbildungswahl
- Individuelle und strukturelle Faktoren von Bildungsungleichheit
- Schulkontext, Leistungsentwicklung und Bildungserfolg
- Ausbildungs- und Berufsverläufe
- Bildungs- und Arbeitsmarktsoziologie
- (Quantitative) Methoden der empirischen Sozialforschung, Längsschnittanalysen und Kausalanalyse mit Beobachtungsdaten
Seit 8/2025
Leiter Professur Bildung im Kontext von Schule und Gesellschaft (BKSG), Institut Sekundarstufe I und II
4/2025
Habilitation an der Philosophisch-humanwissenschaftliche Fakultät der Universität Bern (Titel: Venia Docendi in Erziehungswissenschaft; Titel der Habilitation: «Inequalities in educational attainment, educational trajectories and educational returns in Switzerland: the role of individual characteristics and opportunity structures»)
3/2023–2/2026
Co-PI NFP80-Projekt «Short- and long-term impacts of Covid-19 on vocational education and training. Strengthening VET in times of crises» (COVET) in Kooperation mit Prof. Dr. Irene Kriesi (Eidgenössische Hochschule für Berufsbildung, EHB Zollikofen
3/2014–6/2029
Co-PI der DAB-Panelstudie an der Abteilung Bildungssoziologie der Universität Bern
2/2015–7/2025
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, verantwortlich für die statistische Methodenausbildung am Institut für Erziehungswissenschaft der Universität Bern.
10/2011–2/2014
Projektleiter der DAB-Panelstudie am Institut für Erziehungswissenschaft der Universität Bern
6/2010–12/2014
Doktorat in Erziehungswissenschaft an der Abteilung Bildungssoziologie der Universität Bern (Abschluss: Doctor philosophiae; Titel der Dissertation: «Berufsausbildung oder Allgemeinbildung? Ungleichheiten nach sozialer Herkunft, Geschlecht und Migrationshintergrund beim Übergang in Ausbildungen der Sekundarstufe II». Gutachter: Prof. Dr. Rolf Becker und Prof. Dr. Ben Jann)
9/2010–6/2014
CAS Hochschullehre an der Universität Bern (Abschluss: CAS HE Unibe)
6/2010–1/2015
Doktorand und wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Abteilung Bildungssoziologie der Universität Bern
10/2004–2/2010
Studium in Erziehungswissenschaft, Soziologie und Politologie an der Universität Bern (Abschluss: Master of Science in Education; Titel Masterarbeit: «Gering qualifiziert in den Arbeitsmarkt. Der Erwerb geringer Qualifikationen auf der Sekundarstufe II und deren Folgen beim Erwerbseintritt»)
7/1996–7/2002
Studium am staatlichen Lehrer- und Lehrerinnenseminar Hofwil/Münchenbuchsee (Integrales Lehrpatent)
Projekte
3/2023–2/2027
Projekt «Short- and long-term impacts of Covid-19 on vocational education and training. Strengthening VET in times of crises» (COVET), finanziert vom SNF (SNF Grant-Nr.: 408040_209986; 577’800 CHF) im Rahmen des Nationalen Förderprogramms 80 (NFP80: «Covid-19 in der Gesellschaft») Co-PI zusammen mit Prof. Dr. Irene Kriesi (Eidgenössische Hochschule für Berufsbildung, EHB Zollikofen)
10/2011–6/2029
Projekt «Determinanten der Ausbildungswahl und der Berufsbildungschancen (DAB-Panelstudie)», finanziert vom Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI, Aktuelle Grant Nr. 1315001844, 2.3 Mio. CHF), Co-PI zusammen mit Prof. Dr. Rolf Becker (Universität Bern)
2/2018–1/2019
Projekt zur Förderung innovativer Lehre (FIL) an der Universität Bern
Kooperationen / Expertengruppen
8/2024–7/2028
Mitarbeit in Expertengruppe im Projekt «RILZCHECK – Vergabe und Auswirkungen von Reduzierten Individuellen Lernzielen: Eine Sekundäranalyse der Checks-Daten im Bildungsraum Nordwestschweiz», finanziert von SNF unter der Leitung von Prof. Dr. Caroline Sahli Lozano (PH Bern).
6/2024–6/2027
Mitarbeit in Expertengruppe im Projekt «Upward mobility or status maintenance? Status striving and educational decisions according to social origin and migration background», finanziert von DFG unter der Leitung von Prof. Dr. Birgit Becker und Dr. Thomas Zimmermann (Goethe Universität Frankfurt).
3/2021–2/2024
Teammitglied am Interfaculty Centre for Educational Research (ICER, Universität Bern) im Projekt «Pioneering policies and practices tackling educational inequalities in Europe» (PIONEERED), finanziert im Rahmen von Horizon 2020 unter der Leitung von Prof. Dr. Andreas Hadjar (Universität Luxembourg/Fribourg).
Konferenzorganisation
- 2023: Konferenz der Akademie für Soziologie zu «Knowledge Society in Turbulent Times? Scientific perspectives and subjective perceptions», Universität Bern, 28.–30.08.2023. Co-Organisatoren: Rolf Becker and Ben Jann (Universität Bern). Konferenzwebseite: www.as23.unibe.ch
- 2020: Sektionskonferenz Sociology of Education Research Network zu «Heterogeneity and Inequality – Differentiation in Education and Consequences for Educational Inequalities», Universität Bern, 05. – 06.11.2020. Co-Organisatoren: Caroline Sahli Lozano (PHBern), Mathias Mejeh (Universität Bern). Konferenzwebseite: www.soceduc.edu.unibe.ch.
- 2019: International conference on «Immigrants’ Integration: Differentiation in Education and Consequences for Educational Inequalities» in Monte Verità, Ascona, 23.–28.06.2019. Co-Organisatoren: Rolf Becker (Universität Bern), Andreas Hadjar (University of Luxembourg). Konferenzwebseite: www.iieolc.edu.unibe.ch.
Mitgliedschaften
- Seit 2018 Vorstand «Research Network Sociology of Education» der Schweizerischen Gesellschaft für Siziologie (SGS).
- Akademie für Soziologie (AS)
- Deutsche Gesellschaft für Soziologie (DGS; Sektionen Modellbildung und Simulation, Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse).
- International Sociological Association (ISA; Section RC28 on Social Stratification and Mobility).
- Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF)
- Schweizerische Gesellschaft für Soziologie (SGS)
Varia
Gutachtertätigkeit
- Acta Sociologica
- Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
- Education Sciences
- Empirical Research in Vocational Education and Training (ERVET)
- European Sociological Review (ESR)
- Frontiers in Sociology
- Higher Education Research and Science Studies (HERSS)
- Public Opinion Quarterly (POQ)
- SAGE Research Methods books
- Social Inclusion
- Social Science Computer Review (SSCR)
- Swiss Journal of Sociology (SJS)
- Swiss Journal of Educational Research (SJER)
- Swiss National Science Foundation (SNSF)
- Survey Research Methods (SRM)
- Zeitschrift für Soziologie (ZfS)
Publikationen
Herausgeberschaft
- Becker, Rolf, Jann, Ben, Glauser, David, and Berger, Joël (2022). Experiments in the Sociology of Education - Promises and Experiences (Focus Issue). Swiss Journal of Sociology 48(1):9–19. doi: https://dx.doi.org/10.2478/sjs-2022-0003.
Monographien
- Glauser, David (2015). Berufsausbildung oder Allgemeinbildung. Soziale Ungleichheiten beim Übergang in die Sekundarstufe II in der Schweiz. Wiesbaden: Springer VS. doi: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-658-09096-8_2.
Journal articles (peer reviewed)
- Glauser, David, Busse, Robin, and Scharenberg, Katja (2025). Does the class composition matter? Social and immigrant class composition in compulsory school and the trajectory to upper secondary education in Germany and Switzerland. International Journal of Comparative Sociology. doi: https://dx.doi.org/10.1177/00207152241303401.
- Busse, Robin, Glauser, David, and Scharenberg, Katja (2025). Explaining higher VET dropout rates among adolescents with a migration background in Germany: the role of career compromises. Empirical Research in Vocational Education and Training 17(1). doi: https://dx.doi.org/10.1186/s40461-024-00176-y.
- Glauser, David and Becker, Rolf (2023). Gendered ethnic choice effects at the transition to upper secondary education in Switzerland. Frontiers in Sociology 8. doi: https://dx.doi.org/10.3389/fsoc.2023.1158071.
- Becker, Rolf, Möser, Sara, Moser, Nora, and Glauser, David (2022b). Survey Participation in the Time of Corona. Survey Research Methods 16(1):61–74. doi: https://dx.doi.org/10.18148/srm/2022.v16i1.7896.
- Becker, Rolf, Möser, Sara, Moser, Nora, and Glauser, David (2022a). Postscriptum to ‘Survey Participation in the Time of Corona’. Survey Research Methods 16(1):75–78. doi: https://dx.doi.org/10.18148/srm/2022.v16i1.8065.
- Glauser, David, Zangger, Christoph, and Becker, Rolf (2019b). The Signal and the Noise: The Impact of the Bologna Process on Swiss Graduates’ Monetary Returns to Higher Education. Social Inclusion 7(3):154–176. doi: https://dx.doi.org/10.17645/si.v7i3.2100.
- Möser, Sara, Glauser, David, and Becker, Rolf (2019b). Valuation of Labour Market Entrance Positions among (Future) Apprentices - Results from two Discrete Choice Experiments. Journal of Choice Modelling. doi: https://dx.doi.org/10.1016/j.jocm.2019.100180.
- Becker, Rolf, Möser, Sara, and Glauser, David (2019). Cash vs. vouchers vs. gifts in web surveys of a mature panel study––Main effects in a long-term incentives experiment across three panel waves. Social Science Research. doi: https://dx.doi.org/10.1016/j.ssresearch.2019.02.008.
- Becker, Rolf and Glauser, David (2018a). Are Prepaid Monetary Incentives Sufficient for Reducing Panel Attrition and Optimizing the Response Rate? An Experiment in the Context of a Multi-Wave Panel with a Sequential Mixed-Mode Design. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique. doi: https://dx.doi.org/10.1177/0759106318762456.
- Becker, Rolf und Glauser, David (2018b). Berufsausbildung, Berufsmaturität oder Mittelschule? Soziale Selektivität beim Übergang in die Sekundarstufe II in der Deutschschweiz. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie 44(1):9–33. doi: https://dx.doi.org/10.1515/sjs-2018-0002.
- Glauser, David and Becker, Rolf (2016). VET or general education? Effects of regional opportunity structures on educational attainment in German-speaking Switzerland. Empirical Research in Vocational Education and Training 8(8):1–25. doi: https://dx.doi.org/10.1186/s40461-016-0033-0.
Buchkapitel
- Glauser, David (2023b). Ungleichheiten bei Validierungsverfahren aus Sicht der soziologischen Rational-Choice Theorie. In: Martin Schmid (Ed.), Handbuch Validierung non-formal und informell erworbener Kompetenzen. Disziplinäre, theoretische und konzeptionelle Zugänge, Bielefeld: wbv Publikation. doi: https://dx.doi.org/10.3278/9783763971657.
- Becker, Rolf, Glauser, David, and Möser, Sara (2020a). Determinants of educational choice and vocational training opportunities in Switzerland. Empirical analyses with longitudinal data from the DAB panel study. In: Nele McElvany et al. (Eds.), Against the odds- (In)equity in education and educational systems, pp. 125–143. Münster: Waxmann.
- Glauser, David, Zangger, Christoph und Becker, Rolf (2019a). Aufnahme eines Masterstudiums und Renditen universitärer Hochschulabschlüsse in der Schweiz nach Einführung von Bologna. In: Markus Lörz und Heiko Quast (Hrsg.), Bildungs- und Berufsverläufe mit Bachelor und Master: Determinanten, Herausforderungen und Konsequenzen, Wiesbaden: Springer VS. doi: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-658-22394-6.
- Glauser, David (2018). Same same but different. Migrationsspezifische Ungleichheiten beim Übergang in Ausbildungen der Sekundarstufe II in der Deutschschweiz. In: Sonja Engelage (Hrsg.), Migration und Berufsbildung in der Schweiz, S. 158–189. Zürich: Seismo Verlag. doi: https://dx.doi.org/10.33058/seismo.30728.
- Zangger, Christoph, Glauser, David, and Becker, Rolf (2018). The Impact of Modernization and Labor Market Conditions on the School-to-Work Transition in Switzerland: A Dynamic Analysis of the Period from 1946 to 2002. In: Robin Tillmann, Marieke Voorpostel, and Peter Farago (Eds.), Social Dynamics in Swiss Society: Empirical Studies Based on the Swiss Household Panel, pp. 145–159. Cham: Springer. doi: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-89557-4_10.
- Becker, Rolf und Glauser, David (2015a). Geschlechtsspezifische Berufswünsche und Ausbildungsentscheidungen. In: Kurt Haefeli, Markus Neuenschwander und Stephan Schumann (Hrsg.), Berufliche Passagen im Lebenslauf. Berufsbildungs- und Transitionsforschung in der Schweiz, S. 21–47. Wiesbaden: Springer VS. doi: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-658-10094-0_2.
- Glauser, David (2012). Erwerbseintritt von gering qualifizierten Jugendlichen in der Schweiz: Unqualifizierte Beschäftigung und Einkommensnachteile im Vergleich zu Jugendlichen mit Berufsbildungsabschluss. In: Jürgen Mansel und Karsten Speck (Hrsg.), Jugend und Arbeit: empirische Bestandesaufnahme und Analysen, S. 231–250. Weinheim: Beltz Juventa.
Andere Publikationen / Transferpublikationen
- Glauser, David, Busse, Robin, and Scharenberg, Katja (2024). Consequences of ethnic segregation on educational attainment at upper secondary level in Germany and Switzerland. Spotlight Article of PIONEERED Deliverable 4.2: Consequences of school segregation on achievement and attainment.
- Möser, Sara, Glauser, David und Becker, Rolf (2019a). Geld, Sicherheit oder regelmässige Arbeitszeit? Worauf junge Leute achten, wenn sie eine (Lehr-) Stelle wählen. SGAB Newsletter 03/2019. URL: https://sgabsrfp.ch/geld-sicherheit-oder-regelmaessige-arbeitszeit.
- Becker, Rolf, Glauser, David und Möser, Sara (2019). DAB-Panelstudie: Portrait. SKBF Magazin 02/2019. URL: https://www.skbf-csre.ch/fileadmin/files/pdf/magazin/2019/SKBF_Magazin_2_19.pdf.
- Glauser, David und Becker, Rolf (2017). Gelegenheit macht Bildung. Regionale Gelegenheitsstrukturen und nachobligatorischer Bildungserwerb in der Deutschschweiz. SGAB Newsletter 02/2017. URL: https://sgabsrfp.ch/gelegenheit-macht-bildung.
- Glauser, David, Becker, Rolf und Zwahlen, Fabienne (2016). Passungsprobleme beim Übergang in nachobligatorische Bildungsgänge. Längsschnittdaten zur Situation in der Deutschschweiz. BWP 4:26–30. URL: https://www.bwp-zeitschrift.de/de/bwp.php/de/bwp/show/8064.
- Glauser, David, Becker, Rolf und Greber, Lena (2015). Bildungspläne und ihre Realisierung. Geschlecht, Schultyp und soziale Herkunft sind entscheidend. Panorama 4:20. URL: https://edudoc.ch/record/215233/files/Panorama_163_d.pdf.
Daten und Dokumentationen
- DAB Panelstudie (2024): Scientific Use Files, W1 - W11, Version 8.0 [Dataset]. Universität Bern, Institut für Erziehungswissenschaft, Abteilung Bildungssoziologie. Verfügbar in SWISSUbase. doi: https://dx.doi.org/10.48573/0k9h-bc82.
- Becker, Rolf, Glauser, David, and Möser, Sara (2024). Dokumentation der DAB Panelstudie (Data-
- Release Version 8.0). Universität Bern, Institut für Erziehungswissenschaft, Abteilung Bildungssoziologie. URL: https://www.dab.edu.unibe.ch/daten/dokumentation/.
Vorträge
- 5/2025:The long shadow of social origin: How subjective expectations in lower upper secondary education contribute to social inequalities at upper secondary and tertiary education in Switzerland. 25 years of longitudinal surveys in Switzerland. Joint conference of TREE and SHP, University of Lausanne.
- 5/2025: [Symposium/Workshop Organisation] Exploring the Impacts of COVID-19 on Families and Youth: A Multifaceted Examination (Workshop organised together with Irene Kriesi (SFUVET), Leen Vandecasteele (University of Lausanne), Marieke Voorpostel (FORS)). 25 years of longitudinal surveys in Switzerland. Joint conference of TREE and SHP in Lausanne.
- 9/2024: Warum sind Jugendliche mit Migrationshintergrund häufiger von Ausbildungsabbrüchen betroffen? Jahrestagung 2024 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik zu «Paradigmen, Positionen, Perspektiven», Technische Universität Dresden. Robin Busse (Presenter, TU Darmstadt), David Glauser (Universität Bern), Katja Scharenberg (LMU München).
- 9/2024: [Symposium/Workshop Organisation] Vulnerable groups in education in times of crisis. Impact of COVID-19 on academic achievement, educational outcomes and labour market entry (Workshop organised together with Irene Kriesi, SFUVET). Congress of the Swiss Sociological Association (SSA) on «Vulnerable Societies: Risks and Responses», School of Social Work of the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland FHNW in Basel (FHNW Campus Muttenz).
- 6/2023: Vocational Training or Academic Education: Social Selectivity in Educational Transitions at Upper and Tertiary Level in Switzerland. 29th International Conference of Europeanists on «Europe’s Past, Present, and Future: Utopias and Dystopias», University of Iceland, Reykjavik, Iceland.
- 9/2022: Consequences of ethnic segregation on educational attainment at upper secondary level in Germany and Switzerland. EARLI SIG 18 conference «Diversity and Inclusion as Challenges for Educational Effectiveness and Improvement», University of Education Freiburg, Germany.
- 6/2022: Gendered immigrant optimism: ethnic choice effects at the transition to upper secondary education in Switzerland. Conference of the Sociology of Education Research Network of the Swiss Sociological Association (SSA) on «Educational institutions in Switzerland and their paradoxical contribution to social cohesion and disintegration», University of Basel, Switzerland.
- 4/2022: Why immigrants are aiming high? Findings from Germany and Switzerland based on NEPS and DAB data (together with Katja Scharenberg (University of Freiburg) and Robin Busse (University of Göttingen)). Kolloquium des Instituts für Soziologie und der Abteilung Bildungssoziologie, Universität Bern, Switzerland.
- 3/2022: From school-to-work: Regional variation of educational trajectories in German-speaking Switzerland. Presentation at a workshop of the SNSF project’s supporting group «Evolution de la Formation Professionelle Suisse», EHB Zollikofen, Switzerland
- 11/2021: Gendered immigrant optimism: ethnic choice effects at the transition to upper secondary education in Switzerland. TREE Anniversary Conference «Life Course in the Making», session 1B: on «Transitions, trajectories, Pathways»), Bern, Switzerland.
- 9/2020: The Signal and the Noise. The Impact of the Bologna Process on Swiss Graduates’ Monetary Returns to Higher Education. DGS-Kongress 2020, Ad-hoc Gruppe: «Hochschulsystem unter Spannung: Fördern Hochschulexpansion und Bologna-Prozess die Reproduktion sozialer Ungleichheiten in den Erträgen von Hochschulbildung?», Berlin, Congress held virtually.
- 6/2019: Ethnic choice effects at the transition to upper secondary education: A cohort comaprison with TREE & DAB data. International conference on «Immigrants’ Integration: Educational Opportunities & Life Chances» (IIEOLC), Ascona/Monte Verità, Switzerland.
- 5/2019: The Signal and the Noise. Returns to Swiss University Degrees after Bologna. 1st International DZHW User Conference, DZHW, Hannover, Germany.
- 9/2018: Who studies for a Master’s degree and is it worthwhile? Student success and returns to higher education in Switzerland. 1. 1st Forum Higher Education and the Labour Market (HELM), Nurembuerg, Germany.
- 2/2018: Bildungs- und Ausbildungschancen von Migranten unterschiedlicher Geburtskohorten. Befunde für die Sekundarstufe I / II in der Deutschschweiz. 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Schweiz.
- 9/2017: Vocational Education or General Education? Secondary Effects of Social Stratification at the Transition to Upper Secondary Education. Presented at Symposium: Social inequalities in educational aspirations and educational attainment of juveniles in German-speaking Switzerland. Findings of the DAB panel study. 3rd International Conference on Transitions in Youth, Young Adulthood and Beyond, Bern, Switzerland.
- 9/2017: VET or general education? Effects of regional opportunity structures on educational attainment in German-speaking Switzerland. Presented at Symposium: Social inequalities in educational aspirations and educational attainment of juveniles in German-speaking Switzerland. Findings of the DAB panel study. 3rd International Conference on Transitions in Youth, Young Adulthood and Beyond, Bern, Switzerland.
- 7/2015: Vocational education or general education? The impact of social origin on the transition to upper secondary education in Switzerland. International Conference on "‘(Persistent) Inequalities Reconsidered: Education and Social Mobility"’, Centro Stefano Franscini (CSF), Monte Verità, Ascona, Switzerland.
- 5/2015: Educational transitions in Switzerland. Primary and secondary effects of stratification at the transitions to lower and upper secondary education. Spring Meeting of the Research Committee on Social Stratification and Mobility (RC28) of the International Sociological Association (ISA) on “Social Inequality, Cohesion and Solidarity”, Tilburg, Netherlands.
- 11/2013: Aspirations and educational decisions on the transition to upper secondary education. Evidence from Switzerland. TREE, 2nd International Conference on Transitions in Youth and Young Adulthood: transitions in the 2nd and 3rd decade of life, University of Basel, Switzerland.
- 10/2013: Einfluss regionaler Opportunitäten und Restriktionen auf Bildungsentscheidungen beim Übergang an der ersten Schwelle in der Schweiz. Forschungsdesiderate im Feld von “Bildung und Region”, Nationales Bildungspanel (NEPS), Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Germany.
- 9/2013: Aspirations and educational decisions on the transition to upper secondary education. Evidence from Switzerland. 21st annual workshop of the European Research Network on Transitions in Youth (TiY) on “School-to-Work Transitions in Times of Economic Crisis: Causes, Consequences and Remedies”, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB), Berlin, Germany.
- 4/2013: Cost-benefit estimation when choosing an apprenticeship offer. Evidence from a choice experiment. 3rd Congress of the Swiss Federal Institute for Vocational Education and Training (SFIVET) on “Supporting Teachers, Practitioners and Policy Makers”, Zollikofen, Switzerland.
- 6/2012: Idealistische und realistische Bildungswünsche und Berufsaspirationen: Erste Ergebnisse der DAB-Panelstudie. Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF): “Bildungsungleichheit und Gerechtigkeit – Wissenschaftliche und gesellschaftliche Herausforderungen”, Universität Bern, Schweiz.
- 9/2011: Consequences of low qualifications at labour market entry. Evidence from Switzerland. 19th annual workshop of the European Research Network on Transitions in Youth (TiY) on “Labour market challenges to educational systems: Comparative perspectives.”, University of Tallinn, Estonia.
- 10/2010: (Kein) Erwerbseintritt ohne nachobligatorischen Bildungsabschluss? Zum ausbleibenden Erwerbseintritt von gering qualifizierten Jugendlichen in der Schweiz. 35. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Sektion Jugendsoziologie: “Ein leben jenseits der Erwerbsarbeit? Zu prekären Lebenssituation und biographischen Perspektiven von Jugendlichen”, Goethe-Universität Frankfurt, Deutschland.
