Refugee Teachers – Insights into a Swiss School (Einblicke in das Schweizer Schulsystem)

(ENGLISH VERSION BELOW)

Das Institut Weiterbildung und Beratung der Pädagogischen Hochschule der FHNW bietet speziell für Lehrpersonen mit Fluchthintergrund die Möglichkeit von Unterrichtsbesuchen bei Schweizer Kolleg*innen an der Volksschule an («Insight in a Swiss School»).

Damit können diese einen Einblick in Schweizer Schulen gewinnen, lernen deren Schul- und Alltagskultur kennen und erweitern damit ihr Berufswissen. Auch ihre schweizerischen Kolleg*innen profitieren: Indem sie ihren Unterricht an zwei bis vier (Halb-)Tagen öffnen, bietet sich ihnen die interessante Möglichkeit, mit Lehrpersonen anderer Länder in einen professionellen interkulturellen Dialog zu treten und die Situation geflüchteter Kinder und Familien besser zu verstehen.

Ablauf und Daten

Mittwoch 13. November 2024, 14.00–16.30 Uhr:
Kick-off-Veranstaltung
PH FHNW im Campus Brugg-Windisch

Ende November 2024 bis Anfang Mai 2025:
2–4 individuell vereinbarte Unterrichtsbesuche

Samstag, 17. Mai 2025 9.00–13.00 Uhr:
gemeinsame Auswertungs- und Austauschveranstaltung mit Mittagessen
PH FHNW im Campus Brugg-Windisch

Die Veranstaltungen und Schulbesuche finden in deutscher/englischer Sprache statt.

Voraussetzungen für die Teilnahme

• Sie haben in Ihrem Heimatland ein Lehrdiplom für die Volksschule erworben (Bachelor of Arts).
  • Sie haben bereits als Lehrerin oder Lehrer in einer Schule unterrichtet.
  • Sie verfügen über die Aufenthaltsbewilligung F, B oder S (Ukraine) und wohnen in der Nordwestschweiz (Aargau, Solothurn, Basel-Landschaft oder Basel-Stadt).
  • Sie verfügen über mündliche Englischkenntnisse und/oder Deutsch-Grundkenntnisse.
  • Sie verfügen an zwei bis vier Halbtagen von Ende November 2024 bis Anfang Mai 2025 über die Zeit, um eine Schweizer Lehrperson in deren Schule in der Nordwestschweiz zu besuchen (die Reisespesen werden übernommen).

Die Teilnahme für geflüchtete Lehrpersonen ist kostenlos.

Sind Sie als geflüchtete Lehrperson an diesem Austausch interessiert?

Fragen zum Programm und Anmeldung bitte an Mirja Furrer.

Anmeldeschluss: 13. Oktober 2024

++

(DEUTSCHE FASSUNG OBEN)

The Institute for Continuing Education and Counselling (IWB), part of the FHNW School of Education, is offering a job shadowing program for teachers, living in Switzerland as refugees, which involves observ-ing Swiss primary school teachers in a classroom situation.

By offering insights into Swiss schools and providing an opportunity for gaining familiarity with a school's culture and the daily routine of school life, the program is aimed at helping you consolidate your profes-sional knowledge with approaches to teaching practiced in Switzerland. The initiative also benefits your Swiss colleagues: your presence in their classrooms during two to four half-days promotes intercultural dialogue between professionals from different countries and helps them gain a better understanding of the challenges faced by refugee children and families.

Schedule and Events

Wednesday, 13th November 2024, 14.00–16.30
Kick-off event
PH FHNW at the Campus Brugg-Windisch

Between November 2023 and beginning of May 2025
Two to four job-shadowing visits, to be agreed upon in advance

Saturday, 17th May 2025: 9.00–13.00
Joint evaluation and exchange event PH FHNW at the Campus Brugg-Windisch

The events and job shadowing will take place in German and English.

Requirements for Participation

The job shadowing program is open to professionals who meet the following criteria:

• You hold a primary school teaching qualification from your home country (e.g. Bachelor of Arts or similar)
  • You have already taught in a school
  • You hold a Swiss residency permit F, B or S (Ukraine) and live in Northwestern Switzerland (Aargau, Solothurn, Basel-Landschaft, Basel-Stadt)
  • You are proficient in spoken English and/or basic German
  • You have time to shadow a Swiss teacher in their school in Northwestern Switzerland during two to four half-days between November 2023 and the beginning of March 2024 (your travel expenses will be paid.)

Costs

The participation for refugee teachers is free of charge

Application

As a refugee school teacher, are you interested in this job shadowing opportunity?

For questions about the program and to register your interest, please contact Mirja Furrer.

Deadline for applications: 13th October 2024

Datum und Zeit